Rabu, 12 Agustus 2020

SERAT WULANGREH PUPUH DHANDHANGGULA

Wulangreh asale saka tembung Wulang lan Reh. Wulang tegese wulangan (pelajaran) dene reh tegese solah bawa (tingkah laku). Dadi Wulangreh tegese wulangan kanggo manungsa babagan solah bawa marang sapa bae ana ing alam donya.

Wulangreh iku anggitane Kanjeng Susuhunan Pakubuwana IV. Serat Wulangreh satemene minangka pandom kanggo para putrane sunan supaya tansah eling anane tandha-tandha mudhune solah bawa nalika Kanjeng Susuhunan Pakubuwana IV dados ratu.

Isi Serat Wulangreh

Serat Wulangreh ana 13 pupuh tembang kang isine yaiku tembang Dhandhanggula 8 pada, Kinanthi 16 pada, Gambuh 17 pada, Pangkur 17 pada, Maskumambang 34 pada, Megatruh 17 pada, Durma 12 pada, Wirangrong 21 pada, Pucung 23 pada, Mijil 26 pada, Asmarandana 28 pada, Sinom 33 pada, lan Girisa 25 pada.

Dene isine serat Wulangreh pupuh Dhandhanggula iku sejatine ana 8 pada (bait) nanging ing ngisor iki tuladhane Pupuh dhandhanggula dipundhut 3 kaya ing ngisor iki :

 01

Pamedhare wasitaning ati,

cumanthaka aniru pujangga,

dahat muda ing batine.

Nanging kedah ginunggung,

datan wruh yen akeh ngesemi,

ameksa angrumpaka,

basa kang kalantur,

tutur kang katula-tula,

tinalaten rinuruh kalawan ririh,

mrih padhanging sasmita.

02

Sasmitaning ngaurip puniki,

mapan ewuh yen ora weruha,

tan jumeneng ing uripe,

akeh kang ngaku-aku,

pangrasane sampun udani,

tur durung wruh ing rasa,

rasa kang satuhu,

rasaning rasa punika,

upayanen darapon sampurna ugi,

ing kauripanira.

03

Jroning Quran nggoning rasa yekti,

nanging ta pilih ingkang unginga,

kajaba lawan tuduhe,

nora kena den awur,

ing satemah nora pinanggih,

mundak katalanjukan,

tedah sasar susur,

yen sira ajun waskita,

sampurnane ing badanira puniki,

sira anggugurua.

Negesi tembung :

pamedhare                  : ngandharake

wasitaning                   : wewarah, pitutur

cumanthaka                 : kumendel

dhahat                         : banget

ginunggung                 : dialem

angrumpaka                : ngentha-entha

kalantur                       : kebacut

katula-tula                   : kalunta-lunta

rinuruh                        : tumungkul

ririh                             : alon

sasmitane                    : wisik, tandha, pituduh

ewuh                           : angel, repot

nora                             : ora

jumeneng                    : ngadeg, teguh

udani                           : ngerti, mudheng

satuhu                         : sabenere

darapon                       : supaya

yekti                            : bener

uninga                         : ngerti

pinanggih                    : ketemu

katalunjuk                   : terlanjur

ayun                            : pingin

waskita                        : pinter

 

Isine :

(1)

Inilah curahan hati, Berlagak meniru pujangga Tapi merasa harus disanjung, Tak sadar banyak yang mencibir, Memaksa diri merangkai kata, bahasa yang (justru) ngelantur Bahasa yang carut marut, yang (jika) dicermati (hanyalah) untuk terangnya isyarat (kata hati) semata

(2)

Makna kehidupan itu, sungguh sayang bila tak tahu, tidak kokoh hidupnya, banyak orang mengaku, perasaannya sudah utama, padahal belum tahu rasa, rasa yang sesungguhnya, hakikat rasa itu adalah, usahakan supaya diri sempurna, dalam kehidupan.

(3)

Dalam Qur’an tempat rasa jati, tapi jarang orang tahu, keluar dari petunjuk, tak dapat asal-asalan, akhirnya tidak ketemu, malahan terjerumus, akhirnya kesasar, kalau kamu ingin peka, agar hidupmu sempurna, maka bergurulah.

(4)

Namun apabila kamu berguru pilihlah manusia nyata yang baik martabatnya serta tahu hukum yang beribadah dan sederhana syukur dapat pertapa yang sudah menanggalkan pamrih pemberian orang itu pantas kamu berguru serta ketahuilah

(5) 

Kalau ada orang bicara ilmu tak setuju empat perkara jangan cepat-cepat percaya padanya saringlah yang teliti pertimbangkan empat hal perkara terdahulu dalil hadis dan ijma’ dan keempat qiyas semua telah disepakati

(6)

Ada juga yang mantab kalau tepat empat perkara sungguh tidak tepat hanya meninggalkan waktu menganggap sudah tepat hendak tidak shalat hanya bikin tanggung lalu membuang syariat batal haram tak peduli lalu bikin kacau

(7)

Sungguh sulit jaman sekarang Mana yang pantas diteladani (Meski) banyak yang hebat ilmunya Tetapi jarang yang taat Jikalau orang berilmu yang menjelaskan. Jika orang berbuat baik Dikatakan salah Tetapi jika hanya bersenang-senang Tak bisa dimengerti apa maksudnya Betul-betul orang hebat

(8)

Umumnya dijaman sekarang Justru guru yang mencari teman Benar-benar terbalik keadaanya Jamaknya (begitulah) yang biasa terjadi Kalau jaman dulu, muridlah Yang mencari guru Tapi sekarang tidak Kyai Guru berkeliaran mencari murid Agar ikut dengannya

0 komentar: